När en leverantör sparar pengar åt oss – då är det lätt att vara trogen!

Fredrik Sidevärn är en av delägarna i en konstellation som driver fyra caféer och en restaurang i Luleå. Förutom det har de även ett eget bageri och centralkök som servar verksamheten. Sedan i höstas driver de också ett fjällhotell i Kittelfjäll. Men de började verksamheten med att driva en golfkrog, och det var där samarbetet med Washtek började.

– Rikard, som var säljare på vårt område då, besökte oss och berättade hur de ville hjälpa oss. Vi hade inga stora volymer, men det var ändå personlig service från dag ett vilket har gjort valet väldigt enkelt för oss att fortsätta välja dem som leverantör, säger Fredrik om hur samarbetet började.

Hur viktigt är exempelvis ett diskrum för er verksamhet?

– Att det är välplanerat och välfungerande är avgörande – på många sätt är det hjärtat i verksamheten. Det måste kunna flyta på smidigt för att inte stoppa upp arbetet i köket eller servisen. Många restauranger har begränsat utrymme och går runt på porslin som används flera gånger under dagen. Då blir ett effektivt diskrum en förutsättning för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt. Avlastningshyllor, planlösningen, logistiken och maskinparken är alla delar som spelar roll.


En diskmaskin på en välbesökt restaurang snurrar konstant under service, och vid varje disk doseras en viss mängd disk- och torkmedel automatisk. Medel som är dyrt att köpa in och lätt drar iväg i kostnader om inte doseringen är rätt inställd.

– Vi uppskattar verkligen att Washteks idé är att se till att vi förbrukar så lite som möjligt. När de besöker oss för att fylla på material, vilket är minst en gång i månaden, ser de också över våra maskiner och tar vattenprov för att säkerställa att doseringen är korrekt.

Precis som en bil behöver service kollas maskinerna igenom regelbundet, och det känns tryggt att slippa tänka på det själv. Att dessutom veta att vi inte riskerar att spola ut onödiga pengar i form av medel i avloppet med varje disk känns riktigt bra. Det blir ju samtidigt en miljöbesparing som vi värdesätter.

Du sa att Washtek fyller på ert material regelbundet – berätta hur det fungerar?

– De har gjort bedömning av vårt behov och levererar regelbundet påfyllning direkt på våra hyllor. Vi behöver inte hålla onödigt stort lager eftersom de är här minst en gång i månaden, och med flera verksamheter är det också skönt att slippa tänka på beställningar. Det blir aldrig tomt på våra hyllor.

Sedan innebär deras besök också att de träffar och pratar med personal som använder maskinparken regelbundet. De kan få direkt feedback på om något fungerar mindre bra, och medarbetarna kan ställa sina frågor direkt till dem som har koll på prylarna.

Tillsammans med Rikard utvärderar Fredrik utrustningen på Börje Olsson och planerar vad som är lämpligt för nästa restaurangprojekt.

Tillsammans med Rikard utvärderar Fredrik utrustningen på Börje Olsson och planerar vad som är lämpligt för nästa restaurangprojekt.

När ni totalrenoverade Börje Olsson Konditorier samarbetade ni med Washtek på fler områden än bara disk – berätta:

– Vi renoverade från grunden och Washtek var med hela vägen. De fick måtten på vårt diskrum, och gjorde en planlösning med all inredning och maskinpark anpassad till de behov vi hade. Sedan tog de hand om allt med leverans, installation och det förbruknings-material vi behövde, vilket funkade väldigt smidigt.

De utrustade också caféet med kylbänkar, konditoridiskar, frysskåp, ismaskin, allt rostfritt – rubbet. För oss är det smidigt med en totalleverantör som både ser till att vi får rätt grejer, att allt blir installerat och att de sedan fungerar. Då kan vi fokusera på sortiment och service till våra gäster.

Vi står inför ytterligare en nyöppning av en restaurang och då känns det självklart att samarbeta med Washtek redan från skisstadiet.

Slutligen – om ni råkar ut för ett driftstopp, hur funkar servicen då?

För oss är det katastrof om någon av våra maskiner går sönder 16.30 en fredag när vi har full restaurang på kvällen. Då är en personlig kontakt som dessutom finns lokalt ovärderlig. Alternativet att ringa en centralväxel och hoppas på en ledig servicetid funkar inte, då riskerar vår verksamhet att bli lidande.

Sedan starten har vi vuxit många gånger om från en ganska liten enhet. Washtek har varit en partner på hela den resan, och vi kan ärligt säga att vi varit lika viktiga oavsett vår storlek baserat på egen erfarenhet.

De har hjälpt oss spara tid och pengar på resan och har ett genuint intresse för att hjälpa oss optimera våra verksamheter. De vill att det ska vara rätt – det är det allt bygger på, inte att sälja största möjliga volymerna.